Diverzita je pojem, ktorý sa v súčasnosti často spomína. No nie všetci mu správne rozumejú.  Znamená to rozmanitosť v tom najširšom slova zmysle. Netýka sa iba pohlavia alebo sexuálnej orientácie, ale aj veku, etnickej príslušnosti, náboženstva, prípadne zdravotného postihnutia.
Predstavte si firmu, v ktorej sú zamestnaní iba zdraví pracovníci. Väčšina z nich je mužského pohlavia a všetci sú bieli Európania. Takýto homogénny tím má tendenciu rozmýšľať rovnako alebo podobne. Časom to môže viesť k stagnácii a k neschopnosti prispôsobiť sa meniacim trendom.
Takáto spoločnosť sa pravdepodobne nebude vedieť prispôsobiť špecifickým potrebám zákazníkov. Rôzni ľudia majú rôzne preferencie a samotní zákazníci môžu byť aj z iného prostredia, ako väčšina zamestnancov takejto spoločnosti. Ak to bude trvať dlhodobo, spoločnosť môže stagnovať.
Navyše podľa rôznych výskumov sa produktivita práce pri takejto homogenite časom znižuje.
Ak sa spoločnosť stará o to, aby na pracovisku bola dodržiavaná diverzita, vyplývajú z toho tieto výhody:
Nechajme prehovoriť Drahomíru Mandíkovu, členku predstavenstva a riaditeľku firemných vzťahov pivovaru Plzeňský Prazdroj. V roku 2019 na odbornom seminári Inkluzívne mestá a firmy povedala:
Ďalej uviedla: ,,Spočiatku to ale nefungovalo – tím odrazu nebol konzistentný a ľudia nedokázali vzájomne spolupracovať“
Avšak, potom vykonali pohovor so zamestnancami. Identifikovali problémy a začali pracovať na ich riešení.
Na Slovensku sa diverzitu snaží podporovať aj iniciatíva združenia Business Leaders Forum – Charta Diverzity. Medzi jej ambasádorov a podporovateľov patria aj známe firmy ako Billa, T-Mobile, Curaprox, Orange, Markíza, Lidl...
Sledujte nás aj na sociálnych sieťach, aby vám už nič neuniklo :-)
Ikony:
Linkedin: Linkedin icons created by riajulislam - Flaticon
FB: Facebook icons created by Pixel perfect - Flaticon
Instagram: Instagram icons created by Freepik - Flaticon
Pracovné prostredie
Predstavte si firmu, v ktorej sú zamestnaní iba zdraví pracovníci. Väčšina z nich je mužského pohlavia a všetci sú bieli Európania. Takýto homogénny tím má tendenciu rozmýšľať rovnako alebo podobne. Časom to môže viesť k stagnácii a k neschopnosti prispôsobiť sa meniacim trendom.
Takáto spoločnosť sa pravdepodobne nebude vedieť prispôsobiť špecifickým potrebám zákazníkov. Rôzni ľudia majú rôzne preferencie a samotní zákazníci môžu byť aj z iného prostredia, ako väčšina zamestnancov takejto spoločnosti. Ak to bude trvať dlhodobo, spoločnosť môže stagnovať.
Navyše podľa rôznych výskumov sa produktivita práce pri takejto homogenite časom znižuje.
Výhody plynúce z udržiavania diverzity na pracovisku
Ak sa spoločnosť stará o to, aby na pracovisku bola dodržiavaná diverzita, vyplývajú z toho tieto výhody:
- Inovácia a kreativita: Diverzita môže obohatiť firmu o nové talenty, skúsenosti a zručnosti. Vďaka tomu bude schopná vyvíjať kreatívne a inovatívne riešenia.
 - Finančný úspech: Štúdie ukazujú, že firmy s vyššou diverzitou majú lepšie finančné výsledky, vrátane vyšších marží a návratnosti investícií.
 - Lepšia reputácia: Takéto organizácie sú vnímané ako priateľskejšie a sociálne zodpovednejšie.
 - Rôznorodé myšlienky a perspektívy: Rôzne typy ľudí dokážu prinášať nové myšlienky a pozerať sa na veci z rôznych perspektív.
 - Zvýšená motivácia a tímová spolupráca: Rôznorodý pracovný kolektív dokáže zvýšiť motiváciu zamestnancov a podporiť tímovú spoluprácu.
 - Rýchlejšie riešenie problémov: Podľa rôznych štúdií rôznorodé tímy sú lepšie v riešení problémov a v rozhodovaní.
 - Vyššia angažovanosť zamestnancov: Zamestnanci sú viac angažovaní, keď sa cítia byť súčasťou tímu.
 - Sociálna zodpovednosť: Podpora diverzity je dôležitá pre spoločenskú zodpovednosť a pozitívny vplyv firmy na komunitu. Podnik alebo organizácia má vďaka tomu lepší obraz v očiach verejnosti, viac ľudí pozná jeho značku.
 - Viac zákazníkov: Ak firemný kolektív tvoria rôzni ľudia, okruh zákazníkov môže byť široký.
 - Zníženie fluktuácie zamestnancov: V diverznom prostredí sa zamestnanci cítia viac docenení a majú pocit, že niekam patria. To zvyšuje ich lojálnosť k firme a znižuje pravdepodobnosť, že budú hľadať uplatnenie inde. Menšia fluktuácia znamená nižšie náklady na nábor a zaškolenie nových pracovníkov.
 - Vyššia odolnosť voči zmenám: Rôznorodé tímy majú väčšiu schopnosť reagovať na nové výzvy a príležitosti. Vďaka tomu sa firma lepšie prispôsobuje zmenám.
 - Inteligentnejšie rozhodovanie: Tímy, tvorené rôznymi typmi pracovníkov, sú schopné robiť lepšie rozhodnutia vďaka širšiemu spektru skúseností a poznatkov.
 - Zvýšenie zisku a produktivity: Inkluzívne organizácie sú atraktívnejšie pre ambicióznych profesionálov. Ľahšie tak vznikne motivovaný a efektívny pracovný tím.
 - Viac talentov: Diverzita umožňuje firmám prístup k väčšiemu množstvu talentovaných kandidátov. Ľahšie nájdete najlepšiu osobu pre danú pozíciu.
 - Lepšie strategické rozhodnutia: Rôzni ľudia v predstavenstve prinášajú širšie spektrum skúseností a perspektív, čo môže viesť k lepším strategickým rozhodnutiam.Ilustračný príklad: Technologická firma zamestnávala hlavne starších mužov zo Západnej Európy. Keď zamestnali mladú ženu z Ázie s bohatými skúsenosťami v mobilných aplikáciách, priniesla nový pohľad na expanziu firmy na ázijský trh. Vďaka jej znalostiam o lokálnych trendoch a preferenciách používateľov firma upravila svoju stratégiu a vyvinula aplikácie šité na mieru ázijským zákazníkom. Tento krok viedol k významnému nárastu podielu na trhu v regióne.
 
Ako zaviesť do firmy diverzitu?
Nechajme prehovoriť Drahomíru Mandíkovu, členku predstavenstva a riaditeľku firemných vzťahov pivovaru Plzeňský Prazdroj. V roku 2019 na odbornom seminári Inkluzívne mestá a firmy povedala:
- ,,Inšpiráciu som našla v Japonsku, kde som istý čas pracovala. Aj napriek tomu, že ide o kolektivistickú spoločnosť, v oblasti firemnej kultúry sa od nich máme čo učiť. Páčilo sa mi, že ľudia sa tam sústreďujú najmä na kontext svojej práce, nehľadia na pôvod, ale na senioritu človeka, a tímová práca je pre nich alfou a omegou."
 
Ďalej uviedla: ,,Spočiatku to ale nefungovalo – tím odrazu nebol konzistentný a ľudia nedokázali vzájomne spolupracovať“
Avšak, potom vykonali pohovor so zamestnancami. Identifikovali problémy a začali pracovať na ich riešení.
Diverzita na Slovensku
Na Slovensku sa diverzitu snaží podporovať aj iniciatíva združenia Business Leaders Forum – Charta Diverzity. Medzi jej ambasádorov a podporovateľov patria aj známe firmy ako Billa, T-Mobile, Curaprox, Orange, Markíza, Lidl...
Citáty:
Zaujal vás tento článok?
Sledujte nás aj na sociálnych sieťach, aby vám už nič neuniklo :-)
Ikony:
Linkedin: Linkedin icons created by riajulislam - Flaticon
FB: Facebook icons created by Pixel perfect - Flaticon
Instagram: Instagram icons created by Freepik - Flaticon